Уже 30 років усі ми є учасниками грандіозної «вистави», в якій змінюється ФОРМА без зміни СМИСЛІВ. Реформа децентралізації скоріше нагадує собою спробу перерозподілу відповідальності, фінансових потоків і земельних ресурсів країни. А за оцінкою економіста В.І.Борзунова реформа «взагалі не базується на створенні економіки майбутнього».
Нагадаю читачам, що про децентралізацію, тобто реформу державного управління, мова ведеться в Україні вже давно. Настільки давно, що вже з’явився термін «реформа децентралізації». Не знаю, кому це збрело в голову, але точно
показує ступінь невігластва: «реформа реформи»!
Все відбулося за давньою традицією: «Главное ввязаться в драку, а там посмотрим».
Найсвіжіший приклад: Уряд створив Білоцерківську ОТГ у складі 200-тисячної Білої Церкви та 10 навколишніх сіл. Виникає багато запитань, але зупинимося на двох: - Як бути із вимогою закону, що спочатку має бути створений Перспективний план формування території, а лише потім прийматися рішення про створення ОТГ?
- Чи такий план вже підписаний «заднім числом» і прихований від громади?
Все відбулося за давньою традицією: «Главное ввязаться в драку, а там посмотрим».
Найсвіжіший приклад: Уряд створив Білоцерківську ОТГ у складі 200-тисячної Білої Церкви та 10 навколишніх сіл. Виникає багато запитань, але зупинимося на двох: - Як бути із вимогою закону, що спочатку має бути створений Перспективний план формування території, а лише потім прийматися рішення про створення ОТГ?
- Чи такий план вже підписаний «заднім числом» і прихований від громади?
При бажанні справжніх реформ, спочатку треба вирішити три системні проблеми:
- Брак культури в суспільстві як системи цінностей.
- Відсутність системи в управлінні на всіх рівнях.
- Безвідповідальність посадових і виборних осіб за свої дії чи бездіяльність.
Культура як фундамент будь-яких реформ
органи управління у галузі культури, крім організації концертів, фестивалів, свят і урочистостей, мають здійснювати моніторинг управлінських рішень у громаді на предмет їхньої відповідності як цій Стратегії, так і загалом інтересам культурного розвитку громадян.
2. Запровадити інститут місцевого Уповноваженого з прав людини з найширшими
повноваженнями впливу на дії посадових осіб органів місцевого самоврядування.
Можна використати вже наявний досвід міста Скадовська. Спільними діями зможемо сформувати нову культуру місцевого управління.
3. Найширше і безоплатно відкрити двері усіх гуртків, секцій, музичних та інших
закладів, які реально сприяють вихованню культурного громадянина країни.
Управління
1. У вік шаленого розвитку інформаційних технологій надважливим завданням є розробка і впровадження сучасної моделі управління життєдіяльністю територіальної громади (в сучасних реаліях комунальна економіка вже не впливає ні на розвиток громади загалом, ні на розвиток малого, середнього і тим більше – великого бізнесу). Одним і таких продуктів може стати комунікаційна платформа «Розумна Взаємодія», яка вже працює на благо людей у цілому ряді українських громад.2. Удосконалити Статут місцевої громади, розширюючи можливості місцевого самоврядування за принципом «дозволено все, що прямо не заборонено». Що, власне, декларується у ст. 4 Європейської Хартії місцевого самоврядування.
3. Забезпечити відкритість і прозорість бюджетного процесу у громаді шляхом запровадження бюджетних регламентів (досвід ГО «Доброчин» з Чернігова), громадських префектур (досвід Фонду розвитку міста Миколаєва) чи «Бюджету громадських ініціатив» Вінницької міськради.
4. Розробити, затвердити і неухильно виконувати місцеву Антикорупційну програму, в рамках якої створювати сприятливе антикорупційне середовище у громаді.
Відповідальність
Відповідальність чиновника чи депутата насправді існує лише у відносинах із вищим начальством. Смисл потрібних змін має бути наступний: у разі ухвалення рішення, яке спричинило матеріальну або нематеріальну шкоду державі чи громаді, усі, хто ЗАПРОПОНУВАВ і хто ПІДТРИМАВ цю пропозицію, безумовно несли персональну матеріальну, адміністративну та моральну відповідальність. У повній відповідності до розміру заподіяної шкоди.
Відповідальність
Відповідальність чиновника чи депутата насправді існує лише у відносинах із вищим начальством. Смисл потрібних змін має бути наступний: у разі ухвалення рішення, яке спричинило матеріальну або нематеріальну шкоду державі чи громаді, усі, хто ЗАПРОПОНУВАВ і хто ПІДТРИМАВ цю пропозицію, безумовно несли персональну матеріальну, адміністративну та моральну відповідальність. У повній відповідності до розміру заподіяної шкоди.
Валерій Панько, президент Фонду «Творча Ініціатива»
Децентрализация-это инструмент создания новой экономики и новой системы управления, целью которой должно быть вывод Украины на уровень конкурентоспособности в условиях технологической революции и качество жизни населения, хотя бы, на уровень среднего по ЕС! Это стратегия устойчивого развития, которая должна разрабатываться как система взаимосвязанных территориальных кластеров (ОТГ-регион-страна)! Это проектирование экономики будущего и
ВідповістиВидалитисинхронизация секторальных реформ!
Фундаментом экономики будущего является культура (система ценностей). Без этого любая, даже самая прогрессивная экономическая политика, обречена на обслуживание узких интересов не менее узких кланов.
Видалити